Novo Nordisk и Sanofi доминират глобалния пазар на антидиабетни средства



01/06/2015

Най-големите 10 фармацевтични фирми, които произвеждат антидиабетни медикаменти, са генерирали глобални продажби за $62 милиарда през 2014, 5.1% повече от предходната година, според доклад на анализаторската компания GlobalData.

Novo Nordisk е лидер в класацията на GlobalData с приходи от $11.3 милиарда. Флагмани на фирмата са GLP-1 агонистът Victoza (liraglutide) и базалният инсулин Levemir (detrmir). Многообещаващи са новият базален инсулин Tresiba (degludec), който вече е одобрен в Европа, както и Ryzodeg, комбинация от Tresiba и инсулин aspart (NovoRapid), който бе одобрен в Мексико през 2014.

Фирмата инвестира много средства в разработката на иновативния си перорален медикамент за еднократно дневно приложение OG217SC при пациенти с диабет тип 2 - версия за приложение през устатата на инжекционния GLP-1 агонист semaglutide.

Sanofi постигна през 2014 продажби за $10.7 милиарда, въпреки, че блокбъстърът на фирмата - базалният инсулин Lantus (glargine), намали глобалните си приходи през първото тримесечие с 5%, а приходите му в САЩ спаднаха с 13% поради намаляване на цените.

Новите медикаменти на Sanofi са Lyxumia (lixisenatide) - GLP-1 агонист за еднократно дневно инжектиране, Toujeo - базален инсулин glargine 300 U/ml, и Afrezza (бързодействащ инхалаторен инсулин). Те ще подкрепят приходите, подготвяйки фирмата за конкуренция с биоподобния на glargine инсулин на Eli Lilly и Boehringer Ingelheim.

Основни конкуренти на Lyxumia са Victoza, както и дългодействащите (едноседмични) GLP-1 агонисти - Bydureon (exenatide) на AstraZeneca и Trulicity (dulaglutide) на Eli Lilly (одобрен в Европа през 2014).

Следващата голяма надпревара между Sanofi и NovoNordisk се очертава между "LixiLan" - фиксирана комбинация между Lyxumia и Lantus (все още не е регистрирана в ЕС и САЩ), и фиксираната комбинация Xultophy (Victoza + Tresiba - „IDegLira“), която бе одобрена от Европейската комисия през септември 2014 година и вече дебютира на три пазара в Европа - Германия, Швейцария и Великобритания.

Дългодействащият инсулин Toujeo (glargine 300 U) бе одобрен от ЕМА и от FDA през април тази година, а инхалаторният човешки инсулин Afrezza, разработен съвместно с MannKind, се появи на американския пазар през февруари. И двата нови инсулина са предназначени за възрастни пациенти с диабет.

Merck (MSD в Европа) с продажби за $7.4 милиарда, също има намаление в приходите, но само с 0.7% спрямо 2013. Фирмата предлага в областта на диабет тип 2 DPP-4 инхибитора Januvia (sitagliptin) и готовата комбинирана комбинация Janumet (Januvia + metformin).

Pfizer със $7.3 милиарда и Eli Lilly с $4.5 милиарда продажби завършват голямата петорка.